Nová technika u HZS Pardubického kraje
Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje na konci minulého roku převzal k užívání novou mobilní požární techniku. Jde o jednu opravdovou Casku mířící do Svitav a další, níže popsanou techniku.
S Ategem od Rosenbauera Vás seznámím podrobně v nejbližší době. Nyní ještě není vozidlo plně vybaveno a zařazeno do výjezdu, jakmile se tak stane, můžete se těšit na článek.Na centrální stanici do Svitavy míří tedy CAS 24 –Mercedes Benz Atego 4×4 ATII Rosenbauer o celkové hmotnosti 16t a výkonu motoru 290k.
Caska má nádrž na 3500 l vody a 200 l pěnidla, čerpadlo dává 2400l/min při sací výšce 3m a tlaku 10 barů, vysokotlaké zařízení 240l/min při 40 barech. Monitor má průtok 2000 l/min při 10 barech a dostřik 45 metrů. Ovládání čerpadla, elektrocentrály a osvětlení je možné jednak na terminálu v kabině řidiče nebo vzadu u čerpadla.
Vozidlo je vybaveno kompletní sadou vyprošťovacího zařízení LUKAS, vysokotlakými zvedacími vaky Zumro, lanovým navijákem o tažné síle 5,4 t a nově také, jako i ostatní vozidla prvního výjezdu na všech centrálních stanicích v Pardubickém kraji, navigačním zařízením GPS.
Cisterna je určena k řešení dopravních nehod, technických zásahů, zásahů lezecké skupiny i pro práce na vodě. Samozřejmě se s ní počítá i pro požáry budov.
U nehod a technických zásahů nahradí RZA Mercedes Sprinter, který se přesune na PS Litomyšl, kde vyřadili TA Isuzu Troper, který je nyní u SDH Koclířov. Mercedes je podobný jako ty v Pardubicích a Chrudimi, ale s ohledem na to, že jde již o několikátý podobný vůz (leč bohužel asi poslední) hasiči se u svých kolegů poučili a inspirovali, takže plně odpovídá jejich požadavkům.
Tři nové cisterny Mercedes Benz Atego od THT již nahradily vozidla Liaz na stanicích v Lanškrouně, Králíkách a Poličce. Jakmile bude do těchto malých cisteren v průběhu letošního roku zabudováno vyprošťovací zařízení, budou sloužit jako vozidla prvního výjezdu. Tato tři hasičská auta byla pořízena koncem roku v rámci 200 milionové investice státu do obnovy požární techniky.
Kontejnerový automobil Renault Kerax s nákladním kontejnerem nahradí v tomto roce dosluhující nákladní automobil Avia v Pardubicích a rozšíří tak možnost jeho využití např. při vyprošťování automobilů při dopravních nehodách, a to díky hydraulické ruce a zároveň umožní přepravu jiných požárních kontejnerů (např. kontejnerovou úpravnu vody, kontejnerový dieselagregát atd.). Hydraulická dálkově ovládaná ruka je s nosností maximálně 5 700 kg. Natahovací zařízení kontejnerů má možnost naložit kontejner do hmotnosti 15 000 kg.
Dalším novým přírůstkem je kombinovaný hasicí automobil Mercedes Benz vybaven vysokotlakým řezacím a hasícím zařízením Cobra (v nádrži je 1000l vody i zásoba abraziva). Zařízení bude slouží k proniknutí skrz pevnou překážku do uzavřeného prostoru za pomoci vysokotlaké vody s příměsí abraziva. Vozidlo bude po zaškolení obsluhy opěrným bodem pro zhruba 1/3 naší republiky. V KHA bude dále 120 kg hasicího prášku a 540 kg CO2. Toto vozidlo nahradí sněhový hasicí automobil z roku 1973 v Pardubicích.
HZS Pardubického kraje zakoupil také KNP 50 – kontejner nouzového přežití. Kontejner by měl svým vybavením umožnit, nouzové přežití pro 50 osob (povodně, evakuace osob při požáru, teroristickém útoku a podobně). Kontejner bude též využíván pro zasahující hasiče při dlouho trvajících zásazích, jako stanoviště týlového zabezpečení. Mimo jiné je kontejner vybaven potravinami pro 50 osob, vytápěným nafukovacím stanem s pevnou podlahou, stoly a lavicemi pro 50 osob a 5 lehátek pro osoby se sníženou pohyblivostí, elektrocentrálou o výkonu 14 kVA, která je schopná zajistit chod celého zařízení včetně provozu osvětlovacího balónu.
Ing. Jaroslav Šorf
Zdroj: Tisková zpráva HZS Pardubického kraje a mjr. Bc. Radek Svojanovský, velitel CPS Svitavy
-wap-
načíst další obrázky ↓