Čtvrtek 28. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zásah mezi Choťovicemi a Převýšovem na Královéhradecku trval šest dní, vykolejilo 15 vozů nákladního vlaku

V neděli 14. září 2014 ve 21:20 hodin došlo na trati č. 020 mezi Převýšovem a Choťovicemi na Královéhradecku k vykolejení nákladního vlaku. Patnáct z celkem 32 ložených vozů Falls se dostalo mimo koleje, některé se převrátily na bok a v důsledku události bylo značně poškozeno několik stovek metrů trati.

Na místo se jako první dostavila JPO HZS SŽDC Nymburk s CAS 24 L 101. Hasiči průzkumem zjistili, že se událost obešla bez zranění, zajistili místo události, ohradili místo mimořádné události (MU) vytyčovací páskou, provedli fotodokumentaci a byli nápomocni při šetření MU.

Se zajištěním místa události drážním hasičům pomáhali kolegové z SDH Lovčic a Chlumce nad Cidlinou. Protože při MU nedošlo ke zranění osob, ani k poškození životního prostředí (vozy byly loženy uhlím), hasiči prováděli střežení místa pro zahájení šetření této MU kompetentními orgány.

pondělí 15. září 2014 probíhalo po celý den vyšetřování mimořádné události. Vlak byl rozpojen a nevykolejené vozy byly odtaženy do žst. Choťovice a do žst. Převýšov. Nymburští drážní hasiči za pomoci hydraulické soupravy Hoesch nakolejili jeden vůz, který byl poté odtažen. Dále se čekalo na rozhodnutí o dalším postupu likvidace MU.

úterý byl po poradě stanoven další postup likvidace události a mimo jiné bylo rozhodnuto o povolání těžké vyprošťovací techniky.

Středa již byla v režii speciální techniky. Na místo se dostavila JPO HZS SŽDC Praha s vyprošťovacím tankem VT 72 B a tzv. pojízdnou dílnou – technický automobil TA4 na podvozku T815. Kolegové z JPO Liberec přivezli kolejové adaptéry pro nakolejování vozů.

V odpoledních hodinách byl přepraven jednotkou Praha na místo události druhý tank VT 72 B z JPO Havlíčkův Brod. V tu dobu na místě zasahovalo na 30 hasičů. Poškozené a převrácené vozy ložené uhlím byly za pomoci navijáků na tanku odtahovány mimo trať.

Na některých vozech bylo nutné autogenní soupravou z TA4 odřezat nárazníky, spřáhla a v některých místech i přepálit kolejnice. Další hasiči pracovali na nakolejení vozů, které bylo možné „zachránit“, ty ovšem bylo nejprve nutné pomocí navijáku z VT 72 B přitáhnout do míst, kde nebyl kolejový svršek poškozen.

Ve čtvrtek se pokračovalo ve stahování vozů z kolejiště a další tři vozy se podařilo pomocí navijáku z VT 72 B dotáhnout ke „zdravým“ kolejím a zde je nakolejit. V pozdních večerních hodinách se podařilo odtáhnout poslední vagóny a uvolnit tak místo události pro práce na obnovení trati. Z 15 vykolejených vozů se jich podařilo sedm dostat zpět na koleje. Osm vozů muselo být staženo mimo kolejiště.

pátečních dopoledních hodinách byl zásah ukončen, místo události předáno a byla zahájena obnova kolejiště.

Závěrem lze říci, že šlo o velmi náročný zásah drážních hasičů, ať už z hlediska fyzické zátěže, či náročného terénu. Na místě se vystřídalo více než 40 hasičů ze čtyř jednotek. V průběhu zásahu tyto jednotky zasahovaly u dalších 23 událostí. Příčina mimořádné události je v šetření.

Seznam zasahující techniky:

JPO Nymburk

  • CAS 24/2500/400 – S2V LIAZ
  • CAS 32/8200/800 – S3R T – 815
  • VYA 15 T-815 8×8
  • TA 2 PRAGA 80 M2
  • VEA 1 Nissan Terrano II
  • VEA L2 ARO
  • VEA UL1 Fabia combi

JPO Praha

  • VT T-815 8×8
  • VT-72B
  • TA S3 T-815 8×8
  • A-S1 Karosa
  • TA-L3R Nissan Patrol II

JPO Havlíčkův Brod

  • VT-72B
  • TA-L3R Nissan Navara
  • VEA-L1 S Octavia

JPO Liberec

  • VEA-L2 S Octavia Scout
HZS SŽDC JPO Nymburk
Sdílet