Zásah mezi Choťovicemi a Převýšovem na Královéhradecku trval šest dní, vykolejilo 15 vozů nákladního vlaku
V neděli 14. září 2014 ve 21:20 hodin došlo na trati č. 020 mezi Převýšovem a Choťovicemi na Královéhradecku k vykolejení nákladního vlaku. Patnáct z celkem 32 ložených vozů Falls se dostalo mimo koleje, některé se převrátily na bok a v důsledku události bylo značně poškozeno několik stovek metrů trati.
Na místo se jako první dostavila JPO HZS SŽDC Nymburk s CAS 24 L 101. Hasiči průzkumem zjistili, že se událost obešla bez zranění, zajistili místo události, ohradili místo mimořádné události (MU) vytyčovací páskou, provedli fotodokumentaci a byli nápomocni při šetření MU.
Se zajištěním místa události drážním hasičům pomáhali kolegové z SDH Lovčic a Chlumce nad Cidlinou. Protože při MU nedošlo ke zranění osob, ani k poškození životního prostředí (vozy byly loženy uhlím), hasiči prováděli střežení místa pro zahájení šetření této MU kompetentními orgány.
V pondělí 15. září 2014 probíhalo po celý den vyšetřování mimořádné události. Vlak byl rozpojen a nevykolejené vozy byly odtaženy do žst. Choťovice a do žst. Převýšov. Nymburští drážní hasiči za pomoci hydraulické soupravy Hoesch nakolejili jeden vůz, který byl poté odtažen. Dále se čekalo na rozhodnutí o dalším postupu likvidace MU.
V úterý byl po poradě stanoven další postup likvidace události a mimo jiné bylo rozhodnuto o povolání těžké vyprošťovací techniky.
Středa již byla v režii speciální techniky. Na místo se dostavila JPO HZS SŽDC Praha s vyprošťovacím tankem VT 72 B a tzv. pojízdnou dílnou – technický automobil TA4 na podvozku T815. Kolegové z JPO Liberec přivezli kolejové adaptéry pro nakolejování vozů.
V odpoledních hodinách byl přepraven jednotkou Praha na místo události druhý tank VT 72 B z JPO Havlíčkův Brod. V tu dobu na místě zasahovalo na 30 hasičů. Poškozené a převrácené vozy ložené uhlím byly za pomoci navijáků na tanku odtahovány mimo trať.
Na některých vozech bylo nutné autogenní soupravou z TA4 odřezat nárazníky, spřáhla a v některých místech i přepálit kolejnice. Další hasiči pracovali na nakolejení vozů, které bylo možné „zachránit“, ty ovšem bylo nejprve nutné pomocí navijáku z VT 72 B přitáhnout do míst, kde nebyl kolejový svršek poškozen.
Ve čtvrtek se pokračovalo ve stahování vozů z kolejiště a další tři vozy se podařilo pomocí navijáku z VT 72 B dotáhnout ke „zdravým“ kolejím a zde je nakolejit. V pozdních večerních hodinách se podařilo odtáhnout poslední vagóny a uvolnit tak místo události pro práce na obnovení trati. Z 15 vykolejených vozů se jich podařilo sedm dostat zpět na koleje. Osm vozů muselo být staženo mimo kolejiště.
V pátečních dopoledních hodinách byl zásah ukončen, místo události předáno a byla zahájena obnova kolejiště.
Závěrem lze říci, že šlo o velmi náročný zásah drážních hasičů, ať už z hlediska fyzické zátěže, či náročného terénu. Na místě se vystřídalo více než 40 hasičů ze čtyř jednotek. V průběhu zásahu tyto jednotky zasahovaly u dalších 23 událostí. Příčina mimořádné události je v šetření.
Seznam zasahující techniky:
JPO Nymburk
- CAS 24/2500/400 – S2V LIAZ
- CAS 32/8200/800 – S3R T – 815
- VYA 15 T-815 8×8
- TA 2 PRAGA 80 M2
- VEA 1 Nissan Terrano II
- VEA L2 ARO
- VEA UL1 Fabia combi
JPO Praha
- VT T-815 8×8
- VT-72B
- TA S3 T-815 8×8
- A-S1 Karosa
- TA-L3R Nissan Patrol II
JPO Havlíčkův Brod
- VT-72B
- TA-L3R Nissan Navara
- VEA-L1 S Octavia
JPO Liberec
- VEA-L2 S Octavia Scout