Všechny cesty vedou do Říma I.
V Itálii je vzhledem k rozloze, terénu a podnebí celkem 715 hasičských stanic: 16 regionálních ředitelství, 100 centrálních stanic, 300 hasičských oddělení, 55 přístavních a letištních stanic, 44 leteckých a potápěčských stanic a na 200 stanic dobrovolných hasičů.
Jistě všichni víte, že již v minulosti jsem zde zveřejnil několik drobnýchreportáží z Itálie. Bohužel jsem se zde většinou nesetkal s pozitivními ohlasy.
Mluvilo se tu o zastaralé technice, o tom, že Italové používají zejména vozy
značek Iveco a Fiat. Celkový pohled na hasičství v Itálii byl spíše záporný. V
minulých dnech jsem měl možnost nahlédnout blíže do opravdového světa italských
hasičů. Musím říci, že historie hasičství je v Římě opravdu významná a
dlouhodobá a všichni hasiči a obyvatelé si to dobře uvědomují.
Neexistuje stanice, ve které by nebyla alespoň malá zmínka o její historii v podobě obrazů, drobných výstav, či soch i velké techniky. Na mnoha stanicích jsou velké
expozice dokládající minulost. Největší muzeum je na stanici Ostiense, o které
se vám později zmíním. Pro moji reportáž jsem si vybral hlavní město Řím.
Vypravil jsem se tam se dvěma spolužáky, kteří jsou i autory některých fotografií.
Děkuji jim za trpělivost, se kterou mě doprovázeli.
Všeobecný přístup italských hasičů ke mně byl velmi vstřícný, všichni byli
ochotni se mi věnovat. Na několika stanicích jsem dostal časopisy, nálepky, CD,
DVD s jejich zásahy a technikou. Řím je jednou z pěti provincií regionu Lazio. V
samotném Římě je 1 ředitelství (direzione regionale), 1 centrální stanice
(comando provinciale), 26 hasičských stanic (distaccamento), 1 potápěčský oddíl
(distaccamento il nucleo sommozatori), 1 letecký oddíl (distaccamento il nucleo
ellicoteri), 2 přístavní stanice (distaccamento portuale), 2 letištní stanice
(distaccamento aeroportuale) a 3 dobrovolné jednotky (distaccamento volontario).
V Římě se za jeden den uskuteční zhruba 340 zásahů. Z toho tvoří pouze cca. 5%
požáry, 5%dopravní nehody a zbytek jsou tecnické zásahy, v kterých vedou
„zaseknutý výtah, otevření bytu.“
Mám pro vás připravenou čtyřdílnou reportáž, v které budete moci nahlédnout do
opravdového světa římských hasičů:
1. díl: Comando provinciale di Roma
2. díl: Distaccamento di Ostiense
3. díl: Distaccamento di EUR
4. díl: Distaccamento sommozzatori di Roma
COMANDO PRIVINCIALE DI ROMA
Centrální hasičská stanice se nachází přímo v centru Říma nedaleko od Colossea,
v ulici Via Genova. Na této stanici sídlí vyšetřovací jednotka, protiplynová
jednotka a výjezdová jednotka. Je zde celkem 39 „mokrých“ hasičů, kteří mají k
dispozici mnoho výjezdových vozidel většinou značek Iveco a Land Rower. Na
stanici se nachází capo turno (velitel směny), capo reparto (velitel stanice),
capo autorimessa (velitel garáží) a dva capo partenza (obdobné jako velitel
družstva).
V Římě slouží 4 směny po 12 hodinách. Jako prvovýjezdové vozidlo vyjíždí Iveco 100E21-City2000. Pod označením 1A (autopompa serbatoio) brázdí již
několik let římské ulice. Vyjíždí společně s technickými vozy:
Iveco Turbodaily – vozido na olejové havárie
Iveco Eurofire 150E21-AUTOSCALA-automobilový žebřík AZ 37
Iveco Stralis 190S35 –NBCR-chemicko dekontaminační automobil
Land Rower Defender-NBCR-protiplynový automobil
Iveco Eurocargo-POLLISOCORSO-rychlý zásahový automobil při těžkých nehodách
Na stanici se dále nacházelo mnoho automobilů technického charakteru a mnoho velitelských vozidel. Jedná se o nejvytíženější stanici, která denně absolvuje 10–20 zásahů. Velice mne zaujalo chování hasičů, kteří se při své službě běžně pohybovali do
vzdálenosti několika set metrů od stanice. Běžným obrazem je blikající hasičské vozidlo stojící již v bráně, do nějž naskakují přibíhající hasiči. Musím ale říci, že výjezdová doba 2 minuty se opravdu dodržuje.
Josef Rychlý
SDH Horní Měcholupy
-swo-
načíst další obrázky ↓