Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

U HZS Moravskoslezského kraje jezdí velkokapacitní Tatry 815–7 od THT Polička i WISS CZECH

Na centrální stanici Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje v Ostravě – Zábřehu jsme měli jedinečnou možnost porovnat dvě velkokapacitní cisternové automobilové stříkačky CAS 30 na podvozcích Tatra 815–7 6×6. Jedna z nich, sídlící právě v Zábřehu, byla v roce 2010 dodána společností THT Polička, druhá, ze stanice Ostrava – Fifejdy, pak WISS CZECH v roce 2013.

WISS Czech, česká dceřiná společnost polského nástavbáře Wawrzaszek ISS, je partnerem webu POŽÁRY.cz. Výrobce druhého vozu, firma THT, nikoli. Porovnání však probíhalo nezávisle, článek nevede k závěru ani doporučení a rovněž v něm nejsou prezentovány subjektivní názory.

Nástavby automobilů jsou projektovány na světlou výšku 530 (THT) respektive 500 mm od země. Nejnižším bodem je tak rozvodovka na centrální nosné rouře podvozku, tedy 368 mm v běžném jízdním režimu. Ani jedna z hodnot však není absolutní – odvíjí se od nastavení podvozku, kde se může výška již z výroby mírně lišit.

Světla a siréna

Automobil od WISS má všechna světla kryta kovovou mřížkou, tedy včetně směrových, pozičních či výstražných. Majáky na střeše vozu jsou zakrytovány do tvaru kabiny, u vozidla z THT jsou ve výklencích, pro ně určených, umístěny samostatně.

THT má sirénu VRZ za nárazníkem, vozidlo od WISS ji má uchycenou na střeše.

V zadní části THT natáčí svá modrá záblesková světla v úhlu a sváděcí alej umisťuje na zadní čelo nástavby. Tatra od WISS bliká modře dozadu přímo a alej je umístěna na střeše.

Asanační lišta

Obě cisterny jsou vybaveny asanační lištou. U THT je použitá sklopná verze pro případ potřeby zlepšení předního nájezdového úhlu, druhá Tatra má lištu dvoudílnou, napevno uchycenou za nárazníkem, do předního úhlu nijak nezasahuje.

Zadní část vozidla

Výtlaky čerpadla jsou u Tatry z THT označeny symboly (výtlak/plnění), u WISS kromě symbolů také barvou (červená pro výtlak a modrá pro plnění). U druhého zmiňovaného vozu jsou navíc zespoda zakrytovány.

Otevírání dveří obslužného prostoru čerpadla je u WISS provedeno masivní kovovou klikou, u THT najdeme známé plastové madlo s červeným tlačítkem. Žebříky pro výstup na střechu nástavby jsou u obou vozidel sklápěcí, u WISS je navíc v přepravní poloze přiklopený k zadní stěně nástavby.

Pracovní osvětlení

O pracovní osvětlení okolí vozu se starají u THT světla, která jsou zapuštěná do šikmé horní části boků nástavby, u WISS jsou světla nakloněna směrem dolů. V obou případech jsou umístěna nad roletami. Stejné světlo pak má WISS na zádi vozu, nástavbář z Poličky využívá k osvětlení prostoru za vozidlem samostatné polohovatelné světlo na zábradlí střechy nástavby.

Servisní přístup a vnější vzhled nástavby

Všechna dvířka, která na voze kryjí „servisní“ vstupy, jsou u Tatry od WISS opatřena stejným otevíráním jako dveře pro obsluhu čerpadla, u Tatry od THT jsou použity plastové otočné pojistky.

Když jsme u těchto „nehasičských“ částí nástavby, zmíníme, že Tatra od WISS má na rozdíl od české konkurence na každé straně za předními koly dvířky přístupný prostor. Nástavbář z THT řeší přístupy do těchto míst servisními otvory (jedná se např. o nádrž na AdBlue, odvodňovací ventily či mechanismus zvedání kabiny).

Poslední vzhledově odlišnou záležitostí je nádrž na vodu. Ta je u THT s prolisy, u Tatry od Wawrzaszka pak klasická, rovná. WISS na bok nástavby nad nádrž umístil LED stavoznak, zobrazující stav vody a pěnidla v nádržích.

Interiér kabiny

Interiéry kabin se ve svém zpracování rovněž odlišují. Koncepčně jsou samozřejmě shodné, jedná se tedy o čtyřmístný vůz s úložným prostorem za sedadly a na policích nad nimi. U WISS je kabina čalouněná kompletně a to dvěma druhy materiálu, u THT pouze z části a všude stejnou látkou.

Wawrzaszkova Tatra má nad hlavou strojníka obslužný panel čerpadla, Tatra od THT má prostor nad stínítky využit jako odkládací prostor pro dokumentaci a další prostředky.

Střecha nástavby

Na střeše nástavby vozidla od WISS najdeme tři hliníkové schrány na vybavení. Prostor horní plošiny nástavby je u THT osvětlen již zmíněným polohovatelným reflektorem, u WISS jsou využity LED pásky na hliníkových bednách.

Interiér nástavby

Použitá čerpadla – bronzové Ruberg u WISS a ze slitiny hliníku vyrobené THT TO u THT – jsou standardem obou nástavbářů. U zahraničního výrobce je veškeré potrubí z nerezavějící oceli, u THT ze slitiny.

Čerpadlo Ruberg umožňuje volbu automatických pomocníků, jako například nastavení stálého tlaku na proudnici či automatické doplňování vody (vozidlo si samo otevírá/zavírá ventily u plnících hrdel v závislosti na množství vody v nádrži).

Výklopný držák dýchacích přístrojů se prakticky liší pouze madlem – u THT je pojistný knoflík zapuštěný, jak jsme u Poličky zvyklí, u vozidla se zahraniční nástavbou je použito madlo s volně dostupnou pojistkou. Stejně se odlišuje i výsuvné plato pod držákem – zatímco u THT je použita stranová pojistka, u WISS pojistné táhlo.

V pravé zadní roletě je naviják vysokotlakého zařízení zakončen u THT pistolovou proudnicí s regulací vodního proudu, u WISS je použita turbo proudnice. U THT jsou pro vedení hadice použity výklopné rolny, u WISS lze popotáhnout mimo půdorys vozu celý naviják.

Vlevo vepředu opět najdeme rozdíly především v použitých madlech u jednotlivých výsuvů. U THT jsou na třech místech použity dva typy, u WISS na všech jen jeden.

Sdílet