Únik kyseliny sírové na seřaďovacím nádraží v Českých Budějovicích zaměstnal hasiče na dlouhé hodiny
Dne 9. října 2014 byl na OIS HZS SŽDC oznámen únik nebezpečné chemické látky ze železniční cisterny na seřaďovacím nádraží v Českých Budějovicích. Dle identifikačních údajů nahlášených na OIS se jedná o kyselinu sírovou 98%. Na místo vyjela jednotka HZS SŽDC.
VZ na místě průzkumem zjistil únik z prasklého pláště cisterny, množství nákladu 42000 l. Na místo povolána posilová jednotka HZS JČK. Dále vyrozuměn VJPO a povolán do služby vedoucí technik chemické služby. Jednotky na místě provedly neutralizaci vyteklé kyseliny uhličitanem sodným a započali jímat látku do záchytných nádob, utěsnění cisterny dostupnými prostředky z vybavení jednotek nebylo možné, v místě praskliny byla navařena výztuha pláště.
Jelikož se cisterna nacházela v prostoru velkého pohybu vlaků a pod trolejovým vedením a na nepřístupném místě pro MPT, bylo po konzultaci s dopravcem (ČD Cargo) rozhodnuto o přesunu cisterny do střediska nakládky a vykládky na odstavnou kolej bez TV.
Pro tento účel byla na cisternu připevněna záchytná nádoba a v doprovodu zaměstnanců HZS SŽDC s velkou opatrností přesunuta na dohodnuté místo. Zde byla vytýčena nebezpečná zóna a dále prováděno jímání unikající kyseliny a měření koncentrací par. Prostřednictvím OIS HZS SŽDC byl vyrozuměn majitel nákladu o vzniklé situaci a požádán o náhradní cisternu. HZS JČK se vrátila na základnu.
Náhradní cisterna přistavena následující den v ranních hodinách. Jednotka byla doplněna o zaměstnance nastupující směny a provedena příprava na přečerpávání, seznámení s úkoly, BOZP a rozdělení do skupin. Nejprve byla vyslána skupina určená k otevření dómu prázdné cisterny, zde nastal problém s uvolněním strženého šroubu víka. Uvolnění tohoto šroubu zabralo 1 h usilovné činnosti.
Poté byla vyslána druhá skupina, která otevřela plnou poškozenou cisternu, ustavila evakuační jehlu, propojila jí se sacím vedením a provedla nasátí vakuovou vývěvou. Tato činnost proběhla bez problému a bylo zahájeno přečerpávání čerpadlem UECA –10. To trvalo cca 2 h. a v jeho průběhu se střídaly skupiny vystrojené OPCH 90 zajišťující plnění.
Po ukončení přečerpávání byly uzavřeny dómy obou cisteren a provedeno vylití zbytkové kyseliny z přečerpávací soupravy do nádrží připravených k její neutralizaci. Neutralizace byla prováděna ředěním vodou a doplňováním uhličitanu sodného. Při neutralizaci provedeno měření roztoku a při dosažení bezpečných hodnot byl vypuštěn do kolejiště.
Po ukončení neutralizace provedena dekontaminace použitých prostředků a místa zásahu. V průběhu zásahu bylo spotřebováno 48 tlakových lahví vzduchu.