Liazka u hasičů v Egyptě
Přinášíme vám netradiční pohled na náš slavný hasičský autobus, tedy liazku s prodlouženou kabinou Karosa tak, jak jí zachytil na své loňské dovolené v africké zemi Egypt známý tatrovák Standa Šimral, jinak hasič-strojník z jednotky SDH Chodov na Sokolovsku.
Na první pohled je jasné, že z původní liazky je pouze podvozek s kabinou, přitom přední část nástavby, resp. kastlíky a stupačky vypadají, že jsou zbytkem klasické nástavby CAS K 25. Ostatní je zcela jiné. Nástavba je vyrobena firmou Micra Ilslo, to je jediné, co o tomto vozu víme. Je v ní zabudováno požární čerpadlo německého renomovaného výrobce hasičské techniky Ziegler. Vybavení, tedy to, co z něj zbylo, je umístěno ve čtyřech skříních oproti klasickým šesti, které kryjí hliníkové rolety, resp. jejich zbytky či torza. V zadní pravé je hadicový průtokový naviják pro první zásah a další hadice. Přední pravá je prázdná. Na levé straně je taktéž dvojice skříní, ve kterých však není vůbec nic. Na střeše nástavby je lafeta a žebříky. Automobil se nachází v celkově velmi zuboženém stavu. Jak říká Standa Šimral, autor fotek, je to prostě chudinka Líza, sloužící hasičům v egyptském přístavu Esna na řece Nil jako požární stanice. Ovšem když byla nová, musela to být krasavice, čtyřroletová parádní Líza.Velmi by mi zajímal původ nejen tohoto vozu, neboť dle dostupných údajů Karosa potažmo THT Polička oficiálně žádný vůz tohoto typu a ani jiný do Egypta nikdy nevyvezla. I když pár dalších známých a kamarádů vidělo v Egyptě několik Liazek a to přímo s nástavbou CAS K 25 a dle sdělení tamních hasičů mají tyto vozy i na prvním výjezdu (informace z roku 2006). A to i přes skutečnost, že v garážích vedle Karosy tehdy stál ,,fungl“ nový Mercedes od Rosenbauera. Podle nich egyptští kolegové na Karose oceňují stejně jako my prostornost kabiny. Ta je věru nedocenitelná, nikoliv nadarmo se vozu přezdívá ,,hasičský autobus“.
Jinak vozy CAS K 25 Liaz vyvezla Karosa/THT kromě Slovenska také do Bulharska (60 ks), Jižní Afriky (1 ks), na Kubu (23 ks), do Německa (2 ks), Pákistánu (15 ks), Polska (1 ks), Ruska (5 ks a 1 ks TA 4) a Saudské Arábie (80 ks). Téměř tedy 200 liazek v zahraničí. Je možné, že se jedná např. jen o dovezený podvozek s prodlouženou kabinou, jako se používal i při stavbě trolejových montážních věží dopravních podniků.
Do ČSSR bylo dodáno 862 vozidel CAS K 25 Liaz obou provedení. Na Slovensko od roku 1993 byla dodána trojice těchto vozidel. Všechny údaje jsou oficiální z let 1985 – 2005 dle brožury s názvem Prezentační příručka jakosti firmy THT Polička. Čísla budu ve skutečnosti trochu jiná, neboť údaje z předchozích let (myšleno před rokem 1985) nemáme.
Každopádně egyptská liazka je rarita a jsme kvůli našim čtenářům moc rádi, že se o ní Standa Šimral podělil. Děkujeme.
Perlička závěrem: Standa se pokoušel i za cenu mírného úplatku od tamních hasičů výměnou za naše věci získat jejich triko či čepici. Neúspěšně. Každý z egyptských hasičů se bál s argumenty, že by šel do vězení a přišel o práci, kdyby mu chyběla výstrojní součástka.
A něco malého z mého lovu. V galerii najdete navíc vozy CAS K 25 Liaz a CAS 25 Škoda 706 v bulharských službách včetně těch, v Bulharsku vyráběných pod názvem Madara. Liazka, patřící hasičskému sboru hlavního města Sofie, je zajímavá tím, že již nemá rolety, ale místo nich jsou jako kryt skříní s vybavením namontovány dvoukřídlé dveře a jako doplňková modrá světla jsou v přední masce zabudovány dva zábleskové majáky. Jinak v Bulharsku jezdí stále také dost automobilů CAS 32 Tatra 815 a tamní hasiči používají v současnosti pořád i naše dýchací přístroje Saturn. V této zemi je k vidění i několik CASek na podvozku Liaz 110, pokud se mi podaří sehnat o nich něco víc informací, bude o nich článek.
Foto a info: Standa Šimral, THT, CEGA a web
-wap-
načíst další obrázky ↓