Včerejší hromadná dopravní nehoda na dálnici D1 je mementem
Kromě hromadné dopravní nehody na dálnici D1, kterou složky integrovaného záchranného systému efektivně zvládly, včera 20.3. zasahovaly jednotky požární ochrany u více než 100 dalších dopravních nehod, což je téměř dvojnásobek celoročního průměru.Ilustrační foto: Petr Svoboda
Podle varování meteorologů mají dnes ČR zasáhnout další nepřízeň počasí: silný vítr a sněžení s rizikem tvorby sněhových jazyků a závějí. S ohledem na včerejší situaci na dálnici D1 a na základě předešlých zkušeností apeluje Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR na všechny řidiče, aby byli maximálně opatrní a ve vlastním zájmu respektovali těchto několik základních doporučení:- Pro včasnou záchranu lidských životů je nezbytné, aby řidiči stojící v koloně umožnili plynulý průjezd vozidel záchranných složek.
Podle silničního zákona v okamžiku, kdy kvůli hustotě provozu na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru dojde ke vzniku kolony stojících vozidel, jsou řidiči povinni vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký nejméně 3 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy (tedy vozidla jednotek požární ochrany, policie, zdravotnické záchranné služby apod.). Na dálnici a silnici pro motorová vozidla o třech a více jízdních pruzích pak musí řidiči snížit vzájemný boční odstup v levém a středním jízdním pruhu. Při vytváření průjezdného jízdního pruhu mohou řidiči vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy zakázán.
Dodržování tohoto pravidla je pro záchranáře jedoucí k nehodě nesmírně důležité, neboť roli hraje každá vteřina a jakékoliv zdržení může být osudné.
Grafické schéma vytváření průjezdového pruhu lze shlédnout zde
Za situace předpovídaného silného sněžení a větru záchranáři na základě vlastních zkušeností doporučují všem motoristům:
- dostatek pohonných hmot v autě (plnou nádrž),
- pro případ nouze v autě připravenu minimální zásobu pití a potravin, případně nezbytné léky,
- teplý oděv, případně mít v autě připravenu deku
- zimní pneumatiky na všech kolech
- mít funkční a nabitý mobilní telefon včetně autonabíječky
- při jízdě do hor se vybavit sněhovými řetězy, hodí se také vlečné lano, smetáček na sníh, lopatka a baterka,
Do povinné výbavy každého vozu patří auto-lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní žárovky vnějšího osvětlení a signalizace, pojistky, náhradní kolo, příruční zvedák a klíč na matice.
Vedle toho lze doporučit: přenosný hasicí přístroj, reflexní vesta, baterka, tažné lano, startovací kabely, nářadí na odstranění jednoduchých závad.
Před jízdou je třeba si zkontrolovat vybavení svého vozidla a případně doplnit vše potřebné pro provoz v náročných povětrnostních podmínkách.
Doporučujeme řidičům, aby si předem zjistili, zda trasa jejich jízdy je průjezdná a vozovka sjízdná (např. na portálu jednotného systému dopravních informací zde)
Řidiči by měli důsledně respektovat pokyny záchranářů, jezdit s maximální opatrností a rychlost a styl jízdy přizpůsobit povětrnostním podmínkám a stavu komunikace!
Při jízdě poslechem rozhlasových stanic sledujte vývoj dopravní situace a sjízdnost jednotlivých komunikací.
Pokud se ocitnete v nouzi, snažte se zachovat klid a volejte hasiče na číslo 112 nebo 150.
kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
-swo-