Sobota 6. července 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Včerejší hromadná dopravní nehoda na dálnici D1 je mementem

Kromě hromadné dopravní nehody na dálnici D1, kterou složky integrovaného záchranného systému efektivně zvládly, včera 20.3. zasahovaly jednotky požární ochrany u více než 100 dalších dopravních nehod, což je téměř dvojnásobek celoročního průměru.Ilustrační foto: Petr Svoboda

Podle varování meteorologů mají dnes ČR zasáhnout další nepřízeň počasí: silný vítr a sněžení s rizikem tvorby sněhových jazyků a závějí. S ohledem na včerejší situaci na dálnici D1 a na základě předešlých zkušeností apeluje Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR na všechny řidiče, aby byli maximálně opatrní a ve vlastním zájmu respektovali těchto několik základních doporučení:

- Pro včasnou záchranu lidských životů je nezbytné, aby řidiči stojící v koloně umožnili plynulý průjezd vozidel záchranných složek.

Podle silničního zákona v okamžiku, kdy kvůli hustotě provozu na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru dojde ke vzniku kolony stojících vozidel, jsou řidiči povinni vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký nejméně 3 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy (tedy vozidla jednotek požární ochrany, policie, zdravotnické záchranné služby apod.). Na dálnici a silnici pro motorová vozidla o třech a více jízdních pruzích pak musí řidiči snížit vzájemný boční odstup v levém a středním jízdním pruhu. Při vytváření průjezdného jízdního pruhu mohou řidiči vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy zakázán.

Dodržování tohoto pravidla je pro záchranáře jedoucí k nehodě nesmírně důležité, neboť roli hraje každá vteřina a jakékoliv zdržení může být osudné.

Grafické schéma vytváření průjezdového pruhu lze shlédnout zde


Za situace předpovídaného silného sněžení a větru záchranáři na základě vlastních zkušeností doporučují všem motoristům:
- dostatek pohonných hmot v autě (plnou nádrž),
- pro případ nouze v autě připravenu minimální zásobu pití a potravin, případně nezbytné léky,
- teplý oděv, případně mít v autě připravenu deku
- zimní pneumatiky na všech kolech
- mít funkční a nabitý mobilní telefon včetně autonabíječky
- při jízdě do hor se vybavit sněhovými řetězy, hodí se také vlečné lano, smetáček na sníh, lopatka a baterka,

Do povinné výbavy každého vozu patří auto-lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní žárovky vnějšího osvětlení a signalizace, pojistky, náhradní kolo, příruční zvedák a klíč na matice.
Vedle toho lze doporučit: přenosný hasicí přístroj, reflexní vesta, baterka, tažné lano, startovací kabely, nářadí na odstranění jednoduchých závad.

Před jízdou je třeba si zkontrolovat vybavení svého vozidla a případně doplnit vše potřebné pro provoz v náročných povětrnostních podmínkách.

Doporučujeme řidičům, aby si předem zjistili, zda trasa jejich jízdy je průjezdná a vozovka sjízdná (např. na portálu jednotného systému dopravních informací zde)

Řidiči by měli důsledně respektovat pokyny záchranářů, jezdit s maximální opatrností a rychlost a styl jízdy přizpůsobit povětrnostním podmínkám a stavu komunikace!

Při jízdě poslechem rozhlasových stanic sledujte vývoj dopravní situace a sjízdnost jednotlivých komunikací.

Pokud se ocitnete v nouzi, snažte se zachovat klid a volejte hasiče na číslo 112 nebo 150.



kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR


-swo-
Sdílet