Všechny cesty vedou do Říma IV
Ve 4. dílu vám představím speciální oddíl římských potápěčů (il nucleo sommozzatori). Jedná se o jednu z několika desítek speciálních stanic působících v Itálii.
Jak jste již všichni poznali, systém požární ochrany v Itálii je podobný tomu našemu. Pokud se ale na tento systém zaměříme důkladně, zjistíme určité nesrovnalosti. Jsou dané hlavně polohou státu. V Itálii najdeme hory, dlouhé tunely, suché lesy a moře. Všechny tyto faktory zapříčinily, že bylo nutné vybudovat speciální hasičské oddíly, které jsou schopny zajistit pomoc na moři, v horách, na řekách, v lesích, ve vzduchu a na letištích. Postupně vzniklo 6 speciálních hasičských oddílů. Všechny tyto oddíly mimo SAF sídlí na speciálních stanicích, na kterých se nachází pouze jejich technika. V menších regionech a provinciích ale můžou menší oddíly jako jsou např. SAF a N.B.C.R. sídlit na „centrále.“Těmito oddíly disponuje každý region podle okolního prostředí.
SAF
Speleologicko-horolezecký-říční útvar zajišťující pomoc v horských oblastech a ve velkých výškách. Disponuje pouze terreními vozy a nafukovacími rafty. Hasiči zasahují v malých skupinách.
SOMMOZZATORI
Potápěči spolupracují s přístavními hasiči a zajišťují záchranou činnost na vodních plochách.
N.B.C.R.
Chemičtí specialisté disponující protiplynovou a dekontaminační technikou.
ELICOTTERISTI
Letecká hasičská služba disponující vrtulníky a letouny. Využívání jsou hlavně při požárech porostů a při vyprošťovacích akcích SAF.
AEROPORTUALI
Na rozdíl od ČR v Itálii zajišťují na letištích dohled státní hasiči.
PORTUALI
Jedná se o speciální jednotku sídlící v přístavu, která zajišťuje požární a záchranné práce na moři. Zdůrazňuji pouze na moři, protože ostatní vodní plochy, jako jsou jezera a řeky mají na starost potápěči.
DISTACCAMENTO IL NUCLEO SOMMOZZATORI DI ROMA
Hasičská stanice je umístěna přímo na toku řeky Tibery jen několik set metrů od Distaccamento di Ostiense. Jedná se o jednu z 24 potápěčských stanic v Itálii. Na 12-ti hodinové směně se zde nachází 7 příslušníků (2×autista-řidič, 5×sommozzatore-potápěč), kteří mají týdně okolo pěti výjezdů. Jednotliví příslušníci jsou schopni zasahovat přímo na řece, která protéká celým městem, ale většina zásahů se odehrává mimo stanici. Na stanici se nachází dvě výjezdová vozidla značek Iveco, které mají veškeré potřebné vybavení. Další dodávka je vybaveny sorbenty proti úniku provozních kapalin z lodí. Dvě nejstarší Iveca slouží pouze k převozu člunů, nářadí a motorů. Na stanici samozřejmě nechybí ani loď, čluny a motorové skútry. Nejnebezpečnější období je léto, kdy na stanici zůstává pouze jeden řidič a dva potápěči. Další řidič a tři potápěči zajišťují dohled na Distaccamento stagionale. Jedná se o další odlišnost od našeho systému. V praxi to vypadá tak, že se do lesa postaví týlový kontejner s lesním protipožárním vozidlem Landrover a dva příslušníci zde sedí ve své „kanceláři“ u telefonu a čekají na výjezd k požáru porostu nebo ke zraněnému turistovi. Druhý typ těchto stanic vypadá tak, že se na pláž postaví terenní vůz, motorový skútr, židlička a dva potápěči, kteří jsou připraveni reagovat na urgentní záchranu topících se lidí.
Pro Požáry.cz Josef Rychlý (SDH Horní Měcholupy)
-kuw-
načíst další obrázky ↓