Rozhovor s ředitelem VPO, a.s.
Když jsem zamířil za obchodním ředitelem „Výzbrojny“, nemusel jsem adresu hledat. Její sídlo zná asi každý, minimálně v Praze ano. Výzbrojna pro mě byla symbolem nespolehlivosti a „nepružnosti“. Nakonec jsem však byl příjemně překvapen.
Pan Paulen působí příjemným a vstřícným dojmem. Během návštěvy jsem byl představen generálnímu řediteli Ing. Křížovi a poznal jsem i další zaměstnance. Vypadá to, že nový team chce změnu a pracuje na dobrém jménu firmy.Ing.Paulen Pavel MBA
Obchodní ředitel společnosti VPO, a.s.
Věk: 33 let
Stav: ženatý
Děti: syn Kuba
Narodil se v Brně
V jaké jste funkci ve firmě VPO, a.s.?
Řídím obchod.
Co jste dělal před působením ve VPO, a.s.?
Obchodem se zabývám již delší dobu. Mým předchozím profesním posláním bylo vybudování a rozvoj sítě a obchodu na Českém trhu pro zahraničního, nadnárodního výrobce produktů z oblasti automatizace průmyslových procesů.
Jak jste se k nynější práci dostal, zajímala vás požární ochrana a dění kolem ní i v minulosti?
Byla to více méně náhoda, současný ředitel Miloš Kříž mě nabídl práci řízení obchodu ve společnosti, která se potýkala se ztrátou tržní pozice, vzal jsem to jako výzvu a zajímavou zkušenost. Protože mám v tohoto člověka důvěru a on ví co chce, kývl jsem na to.
Co se týče požární ochrany, pokud budu mluvit upřímně, o segment požární ochrany jsem se moc nezajímal, až na několik kamarádů, kteří jsou hasiči, jsme občas u piva prohodili pár slov o jejich práci. Když zjistili, kde nyní pracuji dost je to překvapilo.
Když se řekne „Výzbrojna“, každý hasič to určitě zná a nejen ten dobrovolný. Zdá se nám ale, že její jméno poněkud upadá a situace se nelepší tempem, jaké byste si jistě přál i Vy. Jak vnímáte tento mezi hasiči obecně nabitý dojem?
To že Výzbrojna má nyní slabší zvuk než tomu bylo před více než 10 lety, je problém, který se táhne již několik let. Řeknu to jednoduše, VPO byla monopolní firma a po revoluci byl potřeba změnit její styl, poslání, filosofii obchodu a hospodaření, tomu se nevěnovalo příliš pozornosti, tak začalo tak docházet k propadům hospodářským a Výzbrojna postupně ztrácela svůj trh. V roce 2006 došlo k výraznému meziročnímu propadu tržeb a ztráty velké části trhu. Bylo to z důvodu ztráty trpělivosti mnoha zákazníků a vývoje, který k tomu spěl.
Nyní jsme zastavili propad tržeb a to díky práci celého týmu Výzbrojny a jsme stabilizovaní, výrazně se zlepšují i hospodářské výsledky. Prostě Výzbrojna začíná být dobře nastavenou obchodní společností a postupně to začínají cítit i naši zákazníci.
Před vaším příchodem byla VPO, a.s. v propadu jak finančním, tak i v pověsti firmy u zákazníků, tedy hasičů, podařilo se vám nějaké zlepšení situace?
Zlepšilo se toho dost. Měli jsme velmi špatné jméno u našich dodavatelů, nyní jsou vztahy narovnané a významní dodavatelé a výrobci začínají vnímat Výzbrojnu jako kvalitního partnera, tento fakt si však můžete ověřit přímo u dodavatelů. Jak uvádím výše, pozice na trhu je stabilizovaná, několikaletý trend propadu tržeb je zastaven, naopak u mnohých středisek vidíme oproti loňskému roku nárůst obchodu.
Hospodářské výsledky se také výrazně zlepšily, zejména z důvodů vnitřních změn, jsme finančně stabilizovaní z pohledu Cash Flow, naše závazky poklesly o 20 mil.
Klíčoví jsou pro nás zaměstnanci Výzbrojny, tým začíná být postupně stabilizován a je vidět že podstatná část lidí bere práci pro VPO vážně a jdou do toho s nasazením. Pokud Vás práce baví dáte do toho srdce, po čase to přinese své výsledky.
Změny jsou vidět, třeba váš nový web. Můžeme se těšit i na další překvapení?
Nový WEB ještě upravujeme a dost se na něm v krátké době změní, pomáhají nám externě i dobrovolní hasiči, kteří se na jeho úpravách podílejí, tímto jim chci poděkovat, protože tomu věnují dost energie a jsou to chlapi, kteří to dělají opravdu s nadšením.
Nyní zavádíme nový informační systém. Cílem je rychlé propojení informací mezi všemi středisky Výzbrojny, výsledkem bude také rychlá obsluha zákazníků na prodejnách. Systém bude propojen i s e-shopem na WEBu, takže nabídka bude nyní aktuální, budeme i lépe hlídat ceny na trhu.
Měníme systém vnitřního toku zboží, takže se přesun mezi středisky také zrychlí.
Chystáme nové soutěže pro dobrovolné hasiče.
Vyjednáváme výhodné podmínky u dodavatelů pro dobrovolné hasiče, protože našim cílem je těmto lidem nabídnout vždy něco navíc.
A teď k vaší aktuální novince. Váš, nyní již certifikovaný oblek Fénix, který se nám v redakci zdá kvalitní a poměr cena – užitná vlastnost a kvalita se nám jeví velmi příznivě. Je ovšem jasné, že díky použitým materiálům ho však nelze prodávat v cenové relaci tak, jak by si hasiči přáli, tedy jak se říká ,,za hubičku“. Jak si na trhu tento zásahový oblek vede?
Tento oblek si vede opravdu velmi dobře. Nyní máme prodaných více jak 250 ks. kompletních oděvů, to už je zajímavá reference. Dostáváme ohlasy od hasičů, kteří je použili v zásahu a mohu říct, že zatím jsou velmi spokojeni.
Protože chceme opravdu vědět jak si Fénix stojí, poskytli jsme ho i Vaší redakci k objektivnímu posouzení. Čím více názorů odborníků, tím lépe. Výrobce VÝVOJ Třešť, má zájem o maximum informací a důležité připomínky realizuje. Začátkem března jsme dostali právě od redakce Požárů velmi praktické připomínky, výrobce je zpracovává a v dalších šaržích již budou realizovány.
Co se týče ceny a kvality, tento poměr je u Fénixe velmi dobrý, protože zásahový oděv je základním prvkem výbavy hasiče musí být kvalitní, vždyť chrání jeho život!!
Neuvažujeme hledat nějaká náhradní levná řešení, ale naopak našim cílem a cílem výrobce je kvalitu a komfort zvyšovat a to je trend nejen u nás, ale i v zahraničí.
Mnohdy čtu názory na požárech, že nějaký výrobek je průměrný, ale pro dobrovolné hasiče to stačí. To je podle mého názoru nesmysl, pokud má někdo zasahovat při požáru, tak musí mít kvalitní a bezpečné výrobky..
Navíc se zákazník musí zajímat o materiály, ze kterých se oděv skládá a jejich celkové zpracování. Tyto faktory určují nejen jeho užitnou hodnotu, ale také dobu životnosti obleku, pokud se na to podívají i z této stránky, zjistí, že zakoupením kvalitního produktu nakonec ušetří dost finančních prostředků.
Mnohdy slyším názor, že je tu hodně zásahových oděvů a že je to jedno a to samé, já chci jen říct, že jsou možná podobně modré, ale to je vše, srovnávejte a budete překvapeni.
Ze strany hasičů bylo nejvíce kritizováno to, že vaše dodací lhůty byly katastrofální, na prodejnách mnohdy nebylo ani z takových maličkostí jakým je funkční označení apod., nic k dostáním, zato bylo vidět plné stojany např. jeansových kalhot a dalšího ,,nehasičského“ zboží. Jak je na tom VPO po této stránce nyní?
Jeansové kalhoty a další butikové věci na Výzbrojnách nenajdete. Nyní máme prodejny vybavené hasičským zbožím, podařilo se nám přesvědčit výrobce a ti nám poskytli zboží na konsignační sklady. Pokud tento článek čtou i naši dodavatelé nebo potenciální dodavatelé, nabízíme Vám možnost zviditelnění vašeho zboží v nejširší obchodní síti v ČR, tak pojďte do toho..
Co se týče množství zboží, musím nesouhlasit s názory mnoha dobrovolných hasičů. Mnozí z nich byli zvyklí, že kdysi na Výzbrojně bylo vše a hned si to mohli odvézt. V současné době kapitalismu musíme obezřetně zacházet se svěřeným kapitálem, proto držíme na skladech pouze nutné zásoby a zboží objednáváme, nyní má VPO na skladě zboží za cca. 17 milionů Kč, ukažte mi, kdo jiný má takové zásoby?
Několik starostů mi řeklo ať si nakoupíme zásoby na sklad v tisících kusech, že to uspokojí hasiče. Je tu několik negativ.
1. Dříve měla VPO obrovské sklady, ale také z nich zůstávalo spousta „ležáků“ neprodejného zboží, které stárnulo, potom se nákladně likvidovalo nebo prodávalo pod cenou, tím vznikaly Výzbrojně nemalé ztráty.
2. Pokud bychom měli mít opravdu nacpaná všechna střediska a obléci a vybavit každého hasiče na počkání, tak bychom potřebovali tak půl miliardy Kč a to je dost nereálná suma nemyslíte?
Shrnu to: zboží na skladě máme dost za cca. 17 milionů, zlepšujeme komunikaci mezi středisky a zkracujeme termíny dodání. Nyní jsme s dodávkami na dobré úrovni a termíny a jejich spolehlivost ještě zlepšíme.
Čekají VPO, a.s. ještě nějaké výrazné změny?
Ano. Je jich dost, to je možná na samostatný článek.
Na trhu je velká konkurence, jsou pro dobrovolné hasiče příznivé ceny od VPO, a.s., tedy od firmy, kterou vlastní jejich organizace?
Ano, jsou příznivé ceny a nejen to. Vedoucí středisek mají nyní pravomoci a odpovědnost za hospodaření v jejich regionu. Můžete se s nimi domluvit na obchodních podmínkách. Od dubna budeme mít nový systém cenové politiky.
Pokud zjistíte, že na Internetu je naše cena vyšší než u konkurence, komunikujte s vedoucími, ceny jsou kusové, ale my sázíme na věrnost a dlouhodobý vztah se zákazníkem. Proto chcete- li kupovat ve své Výzbrojně pojďte se dohodnout, je to snadné.
Sbory a jednotky, které nás navštívili po několika letech jsou spokojeni s podmínkami , které dostali a dokonce nás doporučují.
Je zde hodně kritiky na naši práci tu beru a jsem za ni rád, ale mnohdy jsou kritikové nekorektní, prostě je to jako v běžném životě, kdo chce vidět pozitiva najde je a případně pomůže, kdo kritizuje a nebere argumenty a fakta, bude kritizovat vše a vždy, nejen VPO, tak to vnímám já a takovým lidem neumím pomoci.
VPO, a.s. je ve stoprocentním vlastnictví SH ČMS, nabízí se tak otázka zda od vás SDH a JSDH nakupují ve velkém, když jim vlastně patříte?
Myslím, že by nás mohli podpořit více, na našich tržbách se podílejí pouze 20%!, ale jsem přesvědčen, že trend se obrací a naši lidé se do své firmy začínají vracet. Jen chci požádat ty spokojené ať se o změnách zmíní i ostatním kamarádům, hlavně toto nám pomůže. Pro nás je velmi důležitý každý hasič a jeho názor.
Předpokládáme, že budete i na letošním veletrhu PYROS. Co u vás mohou návštěvníci vidět a kde vás najdou?
Přijďte se podívat, těšíme se na Vás, na Pyrosu budeme prezentovat kolekci Fénixů, ale i další novinky a produkty, které jsou pro VPO klíčové.
Výzbrojna je symbol a její postavení na trhu je klíčové. Je to přece společnost dobrovolných hasičů!
Pokud si toto uvědomí všichni, objeví v ní neskutečný nástroj.
Toto není názor pouze vedení firmy, ale i manažerů z jiných oborů, kteří vidí ve Výzbrojně velký potenciál.
Hasiči to, co máte v rukou je nesporně významné a je na vás všech jak s tím naložíte.
My jsme tu jen od toho, abychom firmu nastavili tak, aby byla průhledná a efektivní.
Děkuji za rozhovor.
Martin Kavka