Tahač přívěsů se stal základem pro cisternu, neobvyklá třínápravová konfigurace slouží v Tatenicích
Dobrovolní hasiči z Tatenic na orlickoústecku v nejbližších dnech převezmou od firmy Komet Pečky přestavěný tahač podvalníků T815 TP24 6×6 na CAS 32 se čtyřkubíkovou nádrží na vodu.
Zrod vozidla provázely velké porodní bolesti, mj.bylo třeba nalézt kompromis mezi požadavky jednotky a konstrukčními možnostmi podvozku, vše však bylo vyřešeno a tak Vám můžeme Tatru přestavit krátce před jejím předáním.
Základem vozidla je podvozek v osmdesátých a první polovině devadesátých let velmi rozšířeného tahače těžkých přívěsů T815 TP24 6×6 s jinak neobvyklou koncepcí podvozku (dvě nápravy vepředu a jedna vzadu), který byl až do roku 1994 v podstatě jediným civilním provedením typu T815, který měl montovánu dlouhou kabinu se čtyřmi až šesti místy k sezení a dvěma lůžky pro odpočinek posádky.
Tatrováckou koncepci netřeba blíže představovat, je dodám, že tento typ byl (opět jako jediný civilní) osazen přeplňovaným devatenáctilitrovým motorem se dvěma turbodmychadly o výkonu 265 kW, má také odlišnou sestupnou převodovku (pomalejší, než klasické 815) a nápravy s kolovými redukcemi, odpružení tohoto typu je vzduchovými vlnovci na zadní a listovými pery na předních nápravách.
Díky pomalému sestupu dosahuje tato Tatra (dle TP) maximální rychlosti 75 km/h, její hlavní devizou byla síla, oficiálně utáhla 100 t, výjimkou však nebyly ani těžší náklady, velmi známé jsou i jízdy těchto vozidel spřažených dohromady, případně ještě s další coby tlačným vozidlem za přívěsem. Polovinu korby zabíraly betonové bloky coby závaží zajišťující dostatečnou adhezi při jízdě, pod ní je umístěn naviják s možností tahu vzad. Další drobnou úpravou prošly obě sací potrubí (tzv.kobry), které musely být sníženy na úroveň kabiny, Tatra by se jinak nevešla do garáže.
Dodám jen, že jednotka si podvozek dodala sama, a v Kometu kromě motoru kompletně repasován (brzdy, rozvody vzduchu, vlnovce, spojka, pneu…).
Toliko tedy k podvozku, teď k samotné přestavbě. Jednotka měla představu o instalaci čerpadla z CAS 32, ovšem při zachování původního navijáku. Z hlediska pomocných náhonů z převodovky to nebyl problém, Tatra takovou nabízí. Zádrhel byl ale v tom, že na rozdíl od Tatry VT26 8×8 pro JSDH Hrušky, kde je tato konfigurace provedena, má tato Tatra příliš krátký rám na to, aby tam mohl bez problémů být domontován kardan k čerpadlu, které se oproti hrušecké Tatře nevejde mezi naviják a převodovku.
Po mnohaměsíčním konstruování a přesvědčování nakonec jednotka přistoupila na demontáž navijáku s tím, že bude namontován naviják o tahu 4,1 t na přední nárazník.
Samotná nástavba sestává z ocelové nádrže na 4000 l vody a ocelového skeletu olepeného ocelovým plechem, v zadní skříni je pak čerpadlo známé z CAS 32 T815, obdobné je i ovládání. Celkem šest výtlačných hrdel je vyvedeno po dvou po obou stranách za zadním kolem a další dvě pak vzad nad nárazníky. Po obou stranách jsou tradičně i sací hrdla DN 125, dvě hrdla plnění nádrže jsou pak shodně se standardní CAS 32, tedy v místě obsluhy čerpadla.
Vzhledem k tomu, že vozidlo nemá pěnidlovou nádrž, nemá montováno ani kompletní pěnotvorné příslušenství. Vybavení je přístupné třemi páry rolet s podélným madlem, do vybavení patří kromě běžného vybavení elektrocentrála Endress 306 HS-GT a plovoucí čerpadlo.
Ve skříni obsluhy čerpadla je krom dvou „kraťasů“ „B“, hydrantového nástavce a klíče celkem netradičně i jedna hadice „C“. Na pochozí střeše je umístěna ALU bedna na nářadí, držák na čtyři díly nastavovacího žebříku, prostor pro uložení čtyř savic 2,5 m, okruží na 50 l barel a sklopný osvětlovací stožár se dvěma 24 V světlomety. V kabině vozidla pro družstvo 1+5 jsou čtyři dýchací přístroje Saturn, čtyři náhradní lahve, na krytu motorového prostoru je pak ALU bedna o výšce cca 15 cm.
VRZ je typu Tesla řady VNL, na přední masce je doplněno párem modrých ledkových záblesků Hella, na zadní části vozidla je pak zábleskový maják doplněný dvěma výstražnými světly žluté barvy. Vozidlo je samozřejmě olepeno reflexními páskami 3M.
Technická data:
Podvozek – T815 TP 24 265 6×6.1R
Motor – T3A-930.60
Objem – 19 000 ccm
Výkon – 265 kW
Délka x šířka x výška – 8 000 × 2 500 × 3 060 mm
Rozvor – 1 650 + 2 970 mm
Celková hmtnost – 24 000 kg
Objem nádrže na vodu – 4 000 l
Výkon čerpadla – 3 200 l/min při 0,8 MPa
Doplnění na základě Vašich dotazů v diskusi:
→ Hmostnost vozidla s vodou bez vybavení je 16 320 kg, uvedená hmotnost je hmotnost celková pro typ TP 24, celková hmotnost i s vybavením bude něco pře 17 tun, Ještě není přepsaná v TP (toto musí být provedeno v Tatře Kopřivnice.
→ Vývěva je na výfukovém potrubí za kabinou, stejně jako je to třeba u CASek na podvozcích 6×6 VVN s čerpadlem z Liazky (např.Železná Ruda…)
→ Cena (repase podvozku, nástavba, lak, některé vybavení) mírně přesáhla 2.300.000 Kč
Na závěr bych rád poděkoval majiteli firmy komet p.Zedníkovi za možnost vyfocení vozidla před jeho odjezdem k pro mě poněkud vzdálenému majiteli.
-wob-
foto Hynek Obroučka, Miloš Zedník a SDH Tatenice