CAS 32 Tatra 815 v hliníku
Firma Vesta Auto Praha se zabývá výrobou a rekonstrukcí speciálních vozidel, mimo jiné i hasičských. Jednu z jejich rekonstrukcí vám nyní představujeme. Jedná se o automobil CAS 32 na podvozku Tatra 815, s nástavbou kompletně vyrobenou z hliníku.
Před rekonstrukcí se jednalo o standardní hasičskou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 32 na podvozku Tatra 815 6×6 PR2. Rok výroby je 1989 a postavila jí Karosa Polička. Po sedmnácti letech služby u Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje však vozidlo přestávalo plnit svůj účel, neb bylo již značně opotřebené a tak bylo rozhodnuto o prodloužení jeho životnosti cestou kompletní rekonstrukce. Tu provedla pražská firma Vesta Auto.Vznikl tak de facto zcela nový požární automobil, tedy přesněji cisternová automobilová stříkačka CAS 32, která má oproti původní podobě nástavbu včetně nádrže vyrobenou kompletně z hliníku, což je u nás unikát. Vybavení je uloženo jako tomu bylo u původní verze, tedy ve čtyřech skříních, které však nyní místo dveří kryjí hliníkové roletky, čerpadlo je vzadu. Zmizelo také zábradlí z horní části nástavby, která se protáhla na jeho úroveň, cisterna tedy působí poněkud kompaktnějším dojmem, než originál. Ale to u HZS Karlovarského kraje není výjimkou, neb její další repasovaná CAS 32, tentokrát od THT Polička má nástavbu také bez zábradlí. Na první pohled tyto odlišné nástavby od sebe rozeznáte odlišným typem použitého osvětlení okolních prostor kolem vozu. Tatra od THT slouží na CPS Sokolov, a caska od firmy Vesta Auto je na PS Kraslice. Další karlovarská hliníková CAS 32 Tatra 815 je vyrobená u SPS/THZ Slatiňany a ta je na centrální požární stanici Karlovy Vary.
Vesta Auto na svém webu referuje o rekonstrukci a rozsahu prací na CAS 32 takto:
Obsah:
1. Brzdová a vzduchová soustava
2. Rám s agregáty a nápravami
3. Kabina řidiče a mužstva
4. Karoserie celého požárního automobilu a povrchová úprava
5. Vestavba a vnitřní úložný systém
6. Požární čerpadlo
7. Ovládací panel požárního čerpadla
8. Armatury
9. Vývěva
10. Lafetová proudnice
11. Elektroinstalace
1. Brzdová a vzduchová soustava
- rekonstrukce zátěžového regulátoru brzd,
- kontrola popřípadě oprava brzd
- rekonstrukce brzdových válců,
- rekonstrukce motorové brzdy,
- rekonstrukce protimrazové pumpy,
- rekonstrukce elektromagnetických ventilů.
- rekonstrukce regulátoru tlaku vzduchu,
- rekonstrukce samočinného ventilu odvodnění a přepouštěcího ventilu,
- rekonstrukce řazení předního pohonu a uzávěrek a dále
- revize vzduchojemů včetně výměny odkalovacích ventilů,
- výměna brzdových hadic a dle zjištěného stavu i ocelových rozvodů,
- výměna vlnovců pérování a
- dodání přípojky pro doplňování tlakového vzduchu, umístěné v blízkosti nástupu řidiče do automobilu,
2. Rám s agregáty a nápravami
- kontrola rámu,
- kontrola a rekonstrukce tlumičů,
- kontrola a oprava palivové soustavy,
- kontrola a rekonstrukce spojky včetně posilovače (výměna lamely),
- rekonstrukce elektroinstalace podvozku,
- rekonstrukce přední nápravy,
- kontrola a rekonstrukce ovládacích prvků a funkcí a dále
- seřízení vůle spojovacích tyčí,
- seřízení vstřikovačů,
- seřízení ventilů,
- výměna všech olejových náplní a čistících vložek,
- výměna výfukové soustavy,
- výměna vložek čističů paliva,
- kompletní promazání a
- olakování.
3. Kabina řidiče a mužstva
- kontrola funkce přístrojové desky,
- kontrola a rekonstrukce osvětlovacích prvků,
- rekonstrukce topení (naftové + vodní).
- kontrola a rekonstrukce karosářských dílů,
- rekonstrukce čalounění sedaček,
- kontrola a rekonstrukce elektroinstalace kabiny a dále
- výměna sedadel řidiče a velitele
- dodání a montáž měniče napětí 24 V/12 V,
- montáž lampičky pro čtení map u sedadla velitele,
- přemístění nádobky ostřikovače a
- olakování kabiny,
4. Karosérie celého požárního automobilu
- zhotovena z rozebíratelných hliníkových profilů,
- olakování.
Antikorozní úprava
- díly oplechování karosérie požární nástavby z oboustranně pozinkovaných plechů,
- podběhy opatřeny nástřikem,
Povrchová úprava karosérie bude provedena:
- základní nástřik proveden epoxidovou barvou,
- nástřik mezivrstvy proveden akrylátovým plničem,
- nástřik vrchního laku proveden barvou RAL 3000.
Barevné provedení
Barevné provedení provedeno podle tehdy platné vyhl. MV č. 49/2003 Sb.(254/1999 Sb). O technických podmínkách vozidel požární ochrany. Základní odstín CAS proveden barvou RAL 3000, disky kol barvou černou a bílé zvýrazňující prvky barvou bílou 1000. Na přední části karoserie bude umístěn znak HZS ČR
5. Vestavba a vnitřní úložný systém
Pro rozmístění požárního příslušenství byly provedeny kovové držáky, regály a plata z Al plechů a Al profilů. Rozmístění požárního příslušenství uvádí přílohy, jeho dodání není součástí rekonstrukce.
Horní plošiny požární nástavby
- montáž nové horní podlahy z protiskluzového Al plechu,
- zatmelení a utěsnění horní podlahy,
- dodání krátké tažné tyče (typ 8025) včetně držáků.
- dodání Al schrány pro uložení savic, nosítek, popřípadě další výbavy 2300×650×550 mm.
Nádrž na vodu
- výměna nádrže na vodu včetně vlnolamů za nádrž z nerezového plechu
- provedení tepelné izolace nádrže opěněním,
- zrušení ohřevu vody v nádrži,
- výměna nádrže na pěnidlo,
- umístění obou nádrží zůstává stejné jako před rekonstrukcí
6. Požární čerpadlo
- rekonstrukce stávajícího čerpadla,
- provedení zkoušek čerpadla,
- olakování.
7. Ovládací panel požárního čerpadla
- modernizace ovládacích prvků,
- modernizace hladinoměru – sloupcový ukazatel stavu hladiny – výměna za digitální hladinoměry
- instalace ovládání pomocného pohonu.
8. Armatury
- oprava armatur,
- otryskání a demontáž do základních prvků,
- výměna všech pryžových částí a těsnících prvků,
- dodání nového ovládání otáček motoru,
- olakování.
9. Vývěva
- kontrola a případná výměna vývěvy,
- olakování.
10. Lafetová proudnice
- otryskání a demontáž do základních prvků,
- výměna všech pryžových částí a těsnících prvků,
- olakování.
- montáž ovládání otáček motoru.
11. Elektroinstalace
- zhotovení nové elektroinstalace nástavby,
- modernizace – montáž osvětlení okolí vozidla,
- modernizace – montáž prosvětlených bočních odrazek,
- montáž výstražné aleje SHR 5 se světly oranžové barvy na zádi vozidla,
- montáž zvukové signalizace zařazení zpětného převodového stupně,
- montáž světelné rampy VNL 024F se dvěma majáky modré barvy, se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „HELP“, HI-LO" a s reproduktorem pro hlášení,
- montáž dvou doplňkových světel modré barvy na přední masku vozidla,
- montáž světlometů do mlhy,
- montáž přípojky pro dobíjení akumulátorů v těsné blízkosti nástupu řidiče do automobilu.
Takticko-technická data CAS 32/Vesta Auto jsou stejná jako u původní verze nástavby.
Info a foto: Vesta Auto a Hynek Obroučka/Požáry.cz
-wap-
načíst další obrázky ↓